lauantai 12. maaliskuuta 2011

6. Itsenäistyminen

Enää viis tehtävää.
Kylläpä ajatukset harhailee. Ne on harhaillu viime aikoina aika paljon. Fysiikka ei kyl ole mun aine muutenkaan. Mut nää tehtävät on tehtävä, en kestä jos saisin seiskan. Tai itseasiassa kyl mä kestäisin sen, ihan helpostikin. Seiska on ihan hyvä numero. Mut musta tuntuu, ettei äiti kestäis sitä.
Sain viime fyssan kokeesta seiska plussan. Hävetti antaa se koe. ”Miten sulla näin huonosti meni?” se kysy. Kohauttelin siihen olkapäitäni, vaikka oikeesti oisin halunnu huutaa sille kuin vaikeeta mulla on ja kuin vaikee aine fyssa mulle on.
Miks en nyt tajua tätä tehtävää?
Mun pitäs tehä soittoläksytkin.
Piirtelen kukkia vihon yläkulmaan. Mua ei kiinnosta fyssa tai kemma tai matsku. Haluaisin tehä jotain luovaa. Ois mahtavaa soittaa orkesterissa. Tai ryhtyä jokskin suunnittelijaks. Mut äidin mielestä ne on vähän huuhaata. ”Eihän semmosesta saa rahaa.”
Kai se on oikeessa. Niinhän se aina on.

Kännykkä piipittää keskeyttäen mun ajatukset. ”Moii<3 Tuuksä ny sinne Heidille? Tuu pliide<33” Voi Veeraa. Tuntuu tosi pahalta,haluun mennä! Sinne tulee puol luokkaa ja taas joudun jäämään pois. Oon jo vastaamassa sitä samaa et "en pääse, on läksyjä ja lisäks soittoläksyt tekemättä", mikä on piiloviesti sille, ettei äiti päästä mua.
Mut sit mulle tulee ihan villi ajatus. Et onks se siitä kiinni.
Maistelen tätä uhmaa.
Mä oon niin äidin kultatyttöä kuin voi olla. Tulee kymppejä, harrastan liikuntaa ja musiikkia, teen kuten pyydetään ja tottelen. Ja ei mulla ole mitään ollu sitä vastaan, ei mulla ole tarvetta kapinoida. Mut... kyl mä tiiän että saan nää tehtävät tehtyä huomennakin. Soittoläksyt hallitsen vaikka unissani.

Mä haluun mennä.

Eteisessä törmään äitiin.
”Mihin sä oot menossa?”
”Heidille.” Kiskon takkia päälleni katse maassa.
”Ootko tehnyt läksyt? Ja soittoläksyt?”
”En.”
”No et sä sit varmaan voi lähteä.”
Vasta nyt katon ekaa kertaa äitiä silmiin. Ja hitto, mä näen ekaa kertaa sen. Kaijan. Inhimillisen olennon, en täydellistä ylivoipaista äitiä, joka tietää aina kaiken paremmin. Ja sen silmistä mä nään, ettei se voi estää mua.
”Kyl mä voin.”

Kun ovi sulkeutuu takanani ja keväinen tuuli pyyhkii hiuksiani, tunnen itseni vahvaksi naiseksi.

4 kommenttia:

  1. Muuttuvatko asiat äidin ja tyttären välillä? Pystyykö tytär nauttimaan illasta ulkona vai tuleeko hän katumapäälle? Yrittääkö äiti elää lapsensa kautta, vai miksi hän on niin ankara?

    VastaaPoista
  2. Mitä soitinta päähenkilö soittaa?
    Nuhteleeko äiti jälkeenpäin tytärtään?
    Sujuuko koulu jatkossa yhtä hyvin?

    VastaaPoista
  3. Asuvatko tytär ja äiti kahdestaan? Tulevatko he toimeen keskenään, jos tyttö ei tee enää kaikkea mitä käsketään? Miksi tyttö ei ole alkanut kapinoimaan aikaisemmin?

    VastaaPoista
  4. Mitä äiti ajattelee nyt tyttärestään?
    Pelkääkö äiti tyttären löytäneen huumeet, alkoholin ja tupakan?
    Onko tämä tyttären ensimmäinen merkki itsenäistymisestä? Ottaako tytär jatkossa kuitenkin vastuun velvollisuuksistaan?

    VastaaPoista