maanantai 14. maaliskuuta 2011

7. Lokkitappelu

Me saatiin opelta lupa tulla koppiin tekemään meiän ypin ryhmätyötä. Mun ryhmässä on neljä tyttöä ja me tehään lokeista. Ope jako meiät ja mä ja mun bestis tehään naurulokista ja kaks mun muuta kaveria harmaalokista.

Me istutaan parit vastakkain ison kartongin molemmin puolin ja tehään omia lokkejamme.
"Meiän lokki on kyl parempi ku teiän", pienempi kavereistani sanoo.
"Eikä oo."
"No onpa! Joku vammanen naurulokki. Iha tyhmä nimiki."
"No on se ny parempi ku harmaalokki!"
"Kato miten tyhmän näkönenki! Tollanen tyhmä musta pää!"
"Te ootte vaan kateellisia ku oisitte ite halunnu tehä naurulokista."
"No ei varmaan olla! Ei me ny tollasesta ois haluttu tehdä!"
"Mä en ainakaan ois ees suostunu tekee jostain noin tylsästä linnusta ku harmaalokki."

Seuraan sananvaihtelua sivusta. En halua osallistua siihen. Se on kaks vastaan yks. Vaikka mun bestis hakee musta tukea vilkaisuillaan ja puhuu munkin puolesta.

"Hei voitasko lopettaa. Mä en tosiaan haluis tapella teiän kanssa", mun bestis sanoo. Mut siitä aaltoilee viha.
"Just, kyl mä sut voittasin", toinen kavereistani sanoo, pidempi.
"En usko", bestis naurahtaa. "En oikeesti usko."
"Me tapellaan mun isobroidin kans koko ajan ja voitan senki! Et luuleksä etten mä sua voittais."
"No mä tappelen mun siskon kans. Mut en mä haluu tapella sun kaa."
"Tapellaa vaa! Kyl mä sut voitan!"
"Älä yllytä."
"Ai eksä uskalla?"

Seuraavassa hetkessä molemmat on toistensa hiuksissa kiinni. Mut sit ne jähmetty, istuu siinä ja molemmilla on tiukka ote toisen tukasta niin, että päät on vinossa.

"Mä päästän irti sit ku sä päästät", bestis sano.

Kaveri päästää irti ja mun bestis samalla hetkellä. Äsken tukkanuotasilla ollut kaveri nousee ja poistuu kopista itkien. Toinen kavereista lähtee perään huutaen sen nimeä.
Me jäädään hiljaisuuteen.

6 kommenttia:

  1. Kiva kun sä kirjotat lapsista ja nuorista tekstejä :) Ja näinhän se on, näinkin pieni asia aikuiselle on suuri asia lapselle.
    Ja hienosti etäännytetty tarina.
    Tarina loppui jotenkin todella nopeasti, olisin mielelläni lukenut lisää :)

    VastaaPoista
  2. Erityisesti tykkään kohdasta: "Seuraavassa hetkessä molemmat on toistensa hiuksissa kiinni. Mut sit ne jähmetty, istuu siinä ja molemmilla on tiukka ote toisen tukasta niin, että päät on vinossa." Tuli ihan mieleen tappelut siskon kanssa kun oltiin pentuja. Tosi aitoa tekstiä ja lopetus on mahtava!
    Olisin kaivannut tekstiin ehkä tyttöjen nimiä, niin keskustelut olisivat olleet hiukan selkeämpiä.

    VastaaPoista
  3. Hyvin etäänytetty, lasten puhekieli sopii hyvin tekstiin.
    Erityisen hyvä kohta mielestäni on juuri tuo Inkan mainitsema!

    Muokkausehdotuksessakin peesaan Inkaa ;)
    lapsille olisi voinut keksiä nimet, eikä käyttää vain termejä bestis ja kaveri.

    VastaaPoista
  4. <333
    Pidin koko tarinasta kokonaisuutena, noin se oikeasti menee, vieläkin kun tappelen pikkuveljen kanssa. : D
    Samoilla linjoilla kuin muutkin, hahmoja oli niin monta ja kaikki äänessä, että sotkuun meni kuka oli milläkin puolella.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Oho, säädin vähän kommenttini kanssa, tuli jotain ylimäärästä skräbää sinne.. :D Mutta tässä uudelleen:

    Hii! Ihan kuin merkintä 7- tai 9-vuotiaan päiväkirjasta! Tekstin otsikko "Lokkitappelu" kuvastaa kovin osuvasti lokkien kamppailua. Pientä nokittelua, kuninkuudesta taistelua ja perään pinkomista. Loistavaa, erinomaista!

    Lukijalle jää tosiaan hieman epäselväksi kuka sanoo ja mitä, mutta en ole varma onko se nyt niinkään oleellista - tappelussahan kaikki sanat, nimet ja sormenpäät menevät sekaisin.
    Kertojan ajatuksenjuoksusta olisi voinut olla enemmänkin välähdyksiä.

    Kerrassaan mielenkiintoinen teksti, miellän tämän jopa psykologiseksi! :D Ehkäpä vertaus lokkeihin saa mut miettimään jotain Hitchcockin lintuja..

    VastaaPoista